Kirjoittaja: Kirsi Tanner
Työntekijäymmärryksen lisääminen on ollut keskiössä keväällä kahdessa työpajassa. Työkaluna ymmärryksen kartuttamiseen luotiin työntekijäprofiilipohja, jossa korostui työtehtävän lisäksi pehmeämmät arvot kuten millainen työntekijä on ihmisenä, mikä häntä kiinnostaa, motivoi ja turhauttaa sekä minkä hän kokee työssä merkitykselliseksi.
Työpajoissa alan työntekijät loivat profiileja omien kokemustensa perusteella ja tuotoksina syntyikin kuusi erilaista työntekijätyyppiä ja sekundääristen lähteiden, esim. tutkimustulosten ja lehtiartikkeleiden, avulla luotiin lisäksi työpajaan kolme malliprofiilia. Työntekijäkuvauksia syntyi niin hotelli-, ravitsemis- kuin tapahtuma-alalta. Tuotetut profiilit auttavat tunnistamaan erilaisia työntekijätyyppejä ja heidän tarpeitaan.
Nuorten sukupolvien odotukset
Työntekijäprofiilit laadittiin erityisesti Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta. Alla on listattuna arvoja, jotka tulivat esille profiileissa motivoivina ja merkityksellisinä:
- Mahdollisuus vaikuttaa ja kehittyä
- Asiakkaat ja asiakaskohtaamiset
- Yhteisöllisyys ja hyvä työilmapiiri
- Työn ja elämäntavan yhteensopivuus
- Itseilmaisu ja luovuus
- Turvallisuus ja vakaus
- Palaute ja arvostus
Suomenkielisen ja vieraskielisen työntekijän erot
Työpajoja järjestettiin sekä suomen että englannin kielillä. Laadituista työntekijäprofiileista viisi kuvaa suomenkielisiä työntekijöitä ja neljä vieraskielisiä työntekijöitä. Molemmissa tapauksissa mahdollisuus oppia ja kehittyä oli tärkeää. Myös asiakaskohtaamiset koettiin tärkeinä ja motivoivina. Esille tuli myös hyvän työilmapiirin ja yhteenkuuluvuuden tunteen merkityksen tärkeys. Vieraskielisillä työntekijöillä työyhteisöön kuuluminen oli tärkeää, kun työpajan profiileissa suomenkielisillä oli halua myös kehittää työyhteisöään.
Suomen kielen taito vaikutti siihen, miten hyvin työyhteisöön sopeuduttiin. Kieli- ja kulttuurierot aiheuttivat epävarmuutta. Vieraskielisillä oli myös kansainvälinen tausta koulutuksen ja työkokemuksen osalta, mutta Suomessa uudelleenopiskeltiin työn ohella. Suomenkieliset työntekijät olivat myös koulutettuja. Toimeentulo huolestutti vieraskielisiä enemmän.
Työntekijäprofiileja tullaan jatkojalostamaan vielä syksyn kokoavissa työpajoissa.
Työntekijäprofiilityöpajojen materiaalit löydät täältä: suomenkielinen työpaja 8.4.2025 ja englanninkielinen työpaja13.5.2025.
Kirjoittaja
Kirsi Tanner, TAMK Liiketalous ja media