Logo-EU

Mikä hanke?

MERIT – Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla -hankkeessa kehitetään ratkaisuja vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan alan (ravintola-, hotelli ja matkailun palvelut, tapahtuma- ja elämystuotanto) työvoiman rekrytointi- ja pysyvyyshaasteisiin. 

Hankkeen päätavoitteena on vahvistaa alan veto- ja pitovoimaa kehittämällä merkityksellistä työntekijäkokemusta ja johtamisosaamista erityisesti Y- ja Z-sukupolvien tarpeisiin.

Hanke toimii valtakunnallisesti ja sen toteutusaika on 1.9.2024-31.8.2026.

Hankkeen toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu (päätoteuttaja), Tampereen ammattikorkeakoulu ja Lapin ammattikorkeakoulu. Hanke saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta (ESR+).

Hankkeen toimenpiteet

Toimenpiteet sisältävät alan yrityksille, esihenkilöille, työntekijöille ja työnhakijoille suunnattuja kehittämiskyselyitä, haastatteluja, työpajoja, verkkovalmennuksia ja webinaareja. Toimenpiteet jakautuvat viiteen työpakettiin:

Työpaketti 1:

Selvitetään vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan merkitykselliseen työntekijäkokemukseen liittyvät kehittämistarpeet toimialakohtaisesti ja luodaan tilannekuva kehittämiskohteista.

Kartoitetaan ja selvitetään esihenkilöiden näkemyksiä työn merkityksellisyydestä ja sen johtamisen kehittämistarpeista (Lappi, Etelä-Karjala, Päijät-Häme ja Pirkanmaa). Suunnitellaan ja toteutetaan em. alueiden esihenkilöille yhteinen verkkovalmennus.​

Suunnitellaan ja toteutetaan 4+2 kaikille avointa verkkotyöpajaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan työntekijöille. Työpajat toteutetaan valtakunnallisesti, tarvittaessa englanniksi ja esim. toimiala- tai aluekohtaisissa pienryhmissä. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan webinaarisarja tai podcast-sarja merkityksellisen työntekijäkokemuksen johtamiseen.

Etsitään, luodaan ja kuvataan käytännön toimintamalleja ja työkaluja merkityksellisen työntekijäkokemuksen edistämiseksi työpaikoilla sekä kehitetään jatkumo ja yhteistyömalli hankkeen osapuolten kesken. Jalkautetaan tulokset.

Toteutetaan hankkeen organisointi ja siihen liittyvät toimenpiteet, viestintä sekä dokumentointi.

Hankkeen päätulos

Hankkeen päätuloksena syntyy skaalautuva toimintamalli (sähköinen opas), joka edistää merkityksellistä työntekijäkokemusta vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla. Opas sisältää esimerkkejä toimialakohtaisista kehittämispoluista, esihenkilöpersoonista ja työntekijäprofiileista, hankkeessa testattuja työkaluja sekä mallin vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan rekrytointiosaamisen ja työssä olemisen edellytysten vahvistamisesta.

Hankkeen ohjausryhmä:

Palvelualojen ammattiliitto PAM , MaRa ry, Tapahtumateollisuus ry, Suomen matkailualan liitto SMAL ry, Eventum Lahti, Musiikkitalo, Santa’s Hotel, Imatran kylpylä, Särkänniemi, Lab-ammattikorkeakoulu Oy , Lapin ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu , Tampereen kaupunki, Keski-Suomen ELY